PDF
Senast publicerad: 2014-04-07

Bygga och bo

Kommunen ska se till att det finns vatten, avlopp

och sophämtning.

Kommunen skriver också planer

om var det ska finnas hus, gator och parker. 


Bostäder

Kommunen gör planer över olika områden

och talar om var det är bra att ha bostäder.

Vill du veta var kommunen planerar

att det ska byggas nya bostäder

kan du ringa till oss på telefonnummer 0322-60 06 00.


Villor

Om du vill bygga ett hus

ska du fråga kommunen om lov först.

Du måste ha tillstånd att bygga.

Tilsltåndet heter bygglov.

Du ska också ha bygglov

om du vill bygga om ett hus som redan finns.

Du får inte heller riva ett hus

utan att ha frågat kommunen om lov.

Du kan ringa till kommunen för att få hjälp.

Telefonnumret är 0322-60 06 00.

Det kostar pengar att söka bygglov.

Även om man inte får bygga

eller ångrar att man sökt bygglov

måste man betala.


Bostadsanpassning

Personer med funktionsnedsättning kan få bidrag

från kommunen för att bygga om sitt hus.

Du söker då om bidrag för bostadsanpassning.


Energirådgivning

Kommunens energirådgivare talar om

hur du kan spara energi

och göra sådant som är bra för miljön.

Tala med energirådgivaren

för att få veta hur du kan spara energi i ditt hus.

Energi- och klimatrådgivarna nås via telefonnummer 042-10 50 00.


Minimera
Kontakta oss
Minimera
Mina favoriter

Inga favoriter

Vårgårda kommun

Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00

Stängd lunch 12.00-13.00

Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00

Organisationsnummer
212000-1454

Fakturaadress

Vårgårda kommun

Fakturor

Box 21 
447 21 Vårgårda

Besök oss

Besöksadress
Kungsgatan 50

Postadress 
44780 Vårgårda

E-post
kommunen@vargarda.se

Licensierad under creative commons

Licensierad under Creative Commons