Kommunen ska se till att det finns vatten, avlopp
och sophämtning.
Kommunen skriver också planer
om var det ska finnas hus, gator och parker.
Kommunen gör planer över olika områden
och talar om var det är bra att ha bostäder.
Vill du veta var kommunen planerar
att det ska byggas nya bostäder
kan du ringa till oss på telefonnummer 0322-60 06 00.
Om du vill bygga ett hus
ska du fråga kommunen om lov först.
Du måste ha tillstånd att bygga.
Tilsltåndet heter bygglov.
Du ska också ha bygglov
om du vill bygga om ett hus som redan finns.
Du får inte heller riva ett hus
utan att ha frågat kommunen om lov.
Du kan ringa till kommunen för att få hjälp.
Telefonnumret är 0322-60 06 00.
Det kostar pengar att söka bygglov.
Även om man inte får bygga
eller ångrar att man sökt bygglov
måste man betala.
Personer med funktionsnedsättning kan få bidrag
från kommunen för att bygga om sitt hus.
Du söker då om bidrag för bostadsanpassning.
Kommunens energirådgivare talar om
hur du kan spara energi
och göra sådant som är bra för miljön.
Tala med energirådgivaren
för att få veta hur du kan spara energi i ditt hus.
Energi- och klimatrådgivarna nås via telefonnummer 042-10 50 00.
Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00
Stängd lunch 12.00-13.00
Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00
Organisationsnummer
212000-1454
Besöksadress
Kungsgatan 45
Postadress
44780 Vårgårda
E-post
kommunen@vargarda.se