Landet Sverige är uppdelat i 290 kommuner.
Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt.
Vi får också vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen
genom att rösta på de politiker
som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år,
då är det val till kommunfullmäktige
På samma gång väljer vi politiker
till riksdagen och landstinget.
De politiker som vi väljer
är med i kommunfullmäktige.
När vi röstar bestämmer vi
hur många politiker från varje parti
som ska vara med i kommunfullmäktige.
Det parti som får flest röster
får flest politiker i kommunfullmäktige.
I kommunfullmäktige i Vårgårda finns 41 politiker.
Kommunfullmäktige har möte en gång i månaden
och då får alla komma och lyssna.
Kommunfullmäktige pratar om sådant som är viktigt för Vårgårda.
De bestämmer till exempel hur kommunen ska använda pengarna
och vad som ska hända i kommunen i framtiden.
Kommunstyrelsen består av politiker
som bestämmer om många saker.
De kontrollerar så att det som har bestämts blir gjort.
Politikerna i kommunstyrelsen tar reda på fakta om sådant
som kommunfullmäktige ska bestämma om.
Sedan föreslår de hur kommunfullmäktige ska bestämma.
Kommunens nämnder består av politiker
som bestämmer olika saker för enskilda personer.
Politikerna i nämnderna bestämmer
hur det ska fungera inom deras område.
Men det är de som arbetar inom kommunens olika förvaltningar
som ser till så att det blir som politikerna bestämt.
Politikernas arbete är offentligt.
Det betyder att alla ska få veta vad politikerna bestämmer.
Du kan få läsa protokollen.
Protokoll är anteckningar där det står vad politikerna bestämt.
Protokollen finns i kommunhuset.
Alla som bor i kommunen
kan ge förslag till politikerna.
Du kan ringa, skriva eller skicka e-post med ditt förslag.
Om du inte är nöjd med ett beslut kan du klaga.
Då ska du tala med den som har fattat beslutet.
Det kostar mycket pengar
att sköta en kommun.
Vårgårda kommun använder
618,2 (2012) miljoner kronor.
Mest pengar går till skolan
och till omsorg om gamla människor
och till personer med funktionsnedsättning.
Kommunen får sina pengar från människorna
som bor i Vårgårda.
Vi betalar alla skatt till kommunen.
Kommunen får också in pengar från avgifter.
Till exempel förskola, hemtjänst och sophämtning.
Regeringen ger också pengar till kommunerna.
Det kallas statsbidrag.
Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00
Stängd lunch 12.00-13.00
Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00
Organisationsnummer
212000-1454
Besöksadress
Kungsgatan 45
Postadress
44780 Vårgårda
E-post
kommunen@vargarda.se