Receptionen i kommunhuset har ändrade öppettider över sommaren. Veckorna 28-31 har vi öppet mellan kl 09.00-13.00 måndag-fredag. Övriga veckor är det öppet som vanligt! Med önskan om en trevlig sommar!
Kunskapsmålen ska vara i centrum så den enskilde eleven når den nivå som är möjlig att uppnå utifrån de egna förutsättningarna.
En framgångsfaktor är att mycket tid avsätts för inskolning och att skapa goda relationer till både barn och vårdnadshavare. Personalen finns med i aktiviteterna under dagen för att vägleda och utveckla leken och barnens samspel. Verksamheten anpassas utefter barnens ålder och mognad.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
Ska öka | Ska öka | 100 | Nytt mål 2017 | Nytt mål 2017 | 97 |
Skapa språkstimulerande miljöer i förskola och förskoleklass för att väcka lust och nyfikenhet för språk och läsning. Förskolorna deltar i Läslyftet. Skolverkets bedömningsstöd används från årskurs 1 och utvärderas på individ-, grupp- , skol- och kommunnivå. En språkläs- och skrivutvecklare finns som stöd i arbetet. Åtgärder sätts in omgående för att möta alla elevers behov av anpassningar, särskilt stöd och stimulans. Fritidshemmen är ett viktigt komplement i detta arbete.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
Ska öka | Ska öka | 100 | Nytt mål 2018 | 98 | 98 |
Kommunfullmäktige antog 2017 en strategi för utvecklande skola i kommunen. Denna gäller fram till 2020. Varje år beslutas en plan med konkreta åtgärder för ökad måluppfyllelse utifrån strategin. I planen anges de åtgärder som verksamheten genomför för att nå målet. Åtgärderna utgår från de tre områdena tydligt pedagogiskt ledarskap, undervisningen utgår från styrdokumenten, ett vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet samt undervisningen är lärarledd och anpassas i metodval efter elevernas förutsättningar och behov.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
232 | >235 | >235 | Nytt mål 2018 | Nytt mål 2018 | 221 |
Enkätens frågor ringar in elevernas syn på skolan och undervisningen och utgår ifrån forskning som visar att följande faktorer är viktiga för att eleverna ska utvecklas så långt som möjligt och lyckas i skolan: att lärarna har höga förväntningar på eleverna, att eleverna känner till målen, att eleverna får återkoppling, att eleven får det stöd och den hjälp de behöver, att eleverna känner sig trygga i skolan, att de känner lust att lära samt att eleverna känner att de är delaktiga och har inflytande i skolan. Dessa områden arbetar Gullhögskolans personal med för att elevernas syn på skolan ska bli mer positiv och därmed öka motivationen.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
>85 | >85 | >85 | 63 | Mäts vartannat år | 68 |
Kommunfullmäktige antog 2017 en strategi för utvecklande skola i kommunen. Denna gäller fram till 2020. Varje år beslutas en plan med konkreta åtgärder för ökad måluppfyllelse utifrån strategin. I planen anges de åtgärder som verksamheten
genomför för att nå målet. Åtgärderna utgår från de tre områdena tydligt pedagogiskt ledarskap, undervisningen utgår från styrdokumenten, ett vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet samt undervisningen är lärarledd och anpassas i metodval efter elevernas förutsättningar och behov.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
232 | >235 | >235 | 211 | 221 | 213 |
Kommunfullmäktige antog 2017 en strategi för utvecklande skola i kommunen. Denna gäller fram till 2020. Varje år beslutas en plan med konkreta åtgärder för ökad måluppfyllelse utifrån strategin. I planen anges de åtgärder som verksamheten genomför för att nå målet. Åtgärderna utgår från de tre områdena tydligt pedagogiskt ledarskap, undervisningen utgår från styrdokumenten, ett vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet samt undervisningen är lärarledd och anpassas i metodval efter elevernas förutsättningar och behov.
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
Ska öka | Ska öka | 100 | 81 | 91 | 78 |
Analyser av resultat och klimatundersökningar ligger till grund för det fortsatta arbetet med ökad måluppfyllelse. Arbetet fokuserar på att öka måluppfyllelsen i de inledande kurserna i engelska, matematik och svenska, framför allt på yrkesprogrammen. En annan viktig del är att ha ett väl fungerande elevhälsoarbete. Här har satsningar gjorts de senaste åren vilket har bidragit till en klar förbättring av resultaten..
Målvärde |
|
| Utfall tidigare år | ||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2016 | 2017 | 2018 |
Ska öka | Ska öka | 100 | 72 | 83 | 79 |
Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00
Stängd lunch 12.00-13.00
Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00
Organisationsnummer
212000-1454
Besöksadress
Kungsgatan 45
Postadress
44780 Vårgårda
E-post
kommunen@vargarda.se