PDF
Senast publicerad: 2019-02-25

Polisen varnar för Vishing

Bedrägerier via falska telefonsamtal ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank. Polisen ger tips för att undvika att du ska drabbas. Sprid budskapet till alla du bryr dig om.

Vad är Vishing?

  • Bedragarna ringer upp, säger att de är från din bank, Polisen eller elektronikkedja.
  • Låter dig tro att du på något sätt är utsatt för bedrägeri. Tex att ditt kort använts i utlandet, att varor är köpta i ditt namn osv.
  • Målet är att lura ifrån dig inloggningsuppgifter till din Internetbank eller att signera något med Mobilt BankID alternativt dosan för att sedan tömma dina konton.

Lägg på luren om någon ber dig ta fram din bankdosa eller använda ditt BankID

  • Logga aldrig in med bank-id på annans begäran
  • Om du plötsligt blir uppringd av någon som vill att du loggar in på din bank eller att du ska uppge dina koder ska du avsluta samtalet.
  • Lämna aldrig ut dina koder till någon. Du kan uppmanas att identifiera dig via bankdosan,även det kan ge bedragaren tillgång till dina konton.

Målgruppen är äldre samt de som arbetar med äldre och alla som har äldre anhöriga.

Bedrägerier per telefon "vishing" uppmärksammades hösten 2017 och är idag ett nationellt problem. Målsägandena är ofta äldre människor som vilseleds att lämna ut koden till sin bankdosa alternativt logga in via sitt mobila Bank-ID. I många fall kan det konstateras att gärningsmännen tillhör grovt kriminella nätverk som är inblandade i både narkotika- och vapenhantering.

Satsningen från polisen handlar om att skapa tryck mot bankerna att snabbare skapa säkrare betalningssätt för medborgarna samt genomföra en informationskampanj riktad till äldre för att bekämpa vishingbedrägerierna samt identifiera kanaler för att nå aktuella målgrupper.

Om du drabbas

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid, även vid försök tfn. 114 14 och ta stöd av människor i din närhet.

Vishing?

När en bedragare installerar ett system för automatisk uppringning som kontaktare användare och ber dem lämna ut personlig information, kallas det vishing eller "voice phishing". Syftet är det samma som med e-postphishing eller SMS-phishing, samtalet varnar användaren och uppmanar honom/henne att genast agera i enlighet med vissa instruktioner.

Lämna aldrig ut någon information till automatiska röstsystem. Observera att det är enkelt för en bedragare att lura en nummerpresentatör så att det verkar som om samtalet kommer från någon annan.

Lämna aldrig ut kontouppgifter om du inte själv begärt att bli uppringd.

Minimera
Kontakta oss
Minimera
Mina favoriter

Inga favoriter

Vårgårda kommun

Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00

Stängd lunch 12.00-13.00

Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00

Organisationsnummer
212000-1454

Fakturaadress

Fakturaväxel InExchange

E-fakturaadress 2120001454

GLN 7362120001453

PEPPOL 0007:2120001454

Om e-faktura

Besök oss

Besöksadress
Kungsgatan 45

Postadress 
44780 Vårgårda

E-post
kommunen@vargarda.se

Licensierad under creative commons

Licensierad under Creative Commons