Långvariga elavbrott är besvärliga eftersom tillgången till el är avgörande för hela vår vardag. Utan el kommer det inget vatten ur kranarna. Det går inte att hålla bostaden varm. Spisen, mikron, kaffebryggaren och vattenkokaren går inte att använda.
Personal inom kommunen som arbetar med beredskapsfrågor och räddningstjänst förbereder mängder av åtgärder för att lindra och avhjälpa en kris, men de måste prioritera vad och vilka som skall få hjälp först.
Dagens moderna samhälle är känsligt för elavbrott och ibland tar det tid innan elen kommer tillbaka. Ofta uppstår elavbrott vid till exempelvis stormar eller andra extrema väderhändelser.
Om du drabbas av ett elavbrott i din bostad kan du först kontrollera att det inte är en huvudsäkring som gått, du kan också tala med dina grannar och se om även de är strömlösa. Nästa steg är att kontakta din elleverantör för mer information. Detta kan du göra genom att antingen ringa eller söka information via deras hemsida. Hemsidan kan nås även under ett elavbrott om du har en bärbar dator eller mobiltelefon.
OBS: Lämna en lampa påslagen för att indikera om strömavbrottet upphör.
Om elavbrottet inträffar under årets kalla månader sjunker temperaturen i bostaden fort. Saknar du kamin eller liknande finns det andra lösningar:
Äldre människor och små barn är mer känsliga för kyla. Var extra varsam om anhöriga, vänner och anhöriga. Hjälp till om du kan!
Krisinformation.se om din beredskap vid elavbrott Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vattenfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bjärke energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telefonnummer
Växel: 0322 - 60 06 00
Stängd lunch 12.00-13.00
Öppettider
Måndag: 08.00-18.00
Tisdag-torsdag: 08:00-16:30
Fredag: 08:00–15:00
Dag före helgdag: 08:00–15:00
Organisationsnummer
212000-1454
Besöksadress
Kungsgatan 45
Postadress
44780 Vårgårda
E-post
kommunen@vargarda.se