Gå till innehåll

Synpunkter och klagomål

Att få kännedom om verksamhetens brister är viktigt. Då vet verksamheten vad som behöver förbättras. Vi är därför tacksamma om du tar dig tid och berättar för oss om du tycker att verksamheten du har, eller har haft, kontakt med inte uppfyllt dina förväntningar. Vi tar också gärna emot tips och synpunkter på hur du tycker vi kan göra förbättringar i verksamheten.

Vikten av att få feedback

Alla verksamheter mår bra av att få feedback. Det kan handla om stort och smått, positivt och negativt men också idéer om hur förbättringar kan göras. Vi tar tacksamt emot.

Hur kan jag lämna synpunkter och klagomål på skolans verksamheter?

Det finns inga formella krav på hur synpunkter och klagomål ska lämnas utan det kan ske muntligen, skriftligen, anonymt eller undertecknat med namn. Tänk på att om du väljer att vara anonym kommer du inte kunna få något återkoppling. För att få en återkoppling behöver du lämna dina kontaktuppgifter.

Om du vill framföra ett klagomål, en synpunkt eller ge feedback kan du förslagsvis göra något av följande alternativ:

  1. Kontakta först skolan
    Ta i första hand kontakt med ansvarig personal på din förskola eller skola.
  2. Kontakta därefter rektor.
    Om problemet inte blir löst av ansvarig personal kan du kontakta rektor.
  3. Kontakta sedan utbildningsverksamheten
    Hit vänder du dig om du inte är nöjd med hur rektorn har hanterat ditt klagomål.

Du kan använda kommunens E-tjänst:

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten kan du kontakta oss via e-post kommunen@vargarda.se eller ringa 0322-600 600. Blankett finns också att hämta i kommunhusets reception.

Anonymt eller med personuppgifter

Du kan lämna synpunkten anonymt eller med personuppgifter.
Dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen.

Det går att vara anonym i e-tjänsten. Blankett kan du lämna in anonymt genom att antingen posta den till Kungsgatan 45, Vårgårda kommun, 447 80 eller lämna in den till receptionen i Vårgårda kommunhus.

Vid behov av omedelbar kontakt med kommunen är du välkommen att vända dig direkt till aktuell avdelning eller handläggare via telefon, e-post eller dylikt. Observera att uppgifter och synpunkter som du lämnar på detta sätt inte ersätter ett formellt överklagande av beslut.

Svar från oss

Vill du ha svar från oss ber vi dig att lämna dina kontaktuppgifter. Vi besvarar frågor och synpunkter så snart som möjligt. Svarstiden beror givetvis på frågans eller synpunktens art och omfång, men vår målsättning är att du ska få svar inom 14 dagar

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2024-01-12
Senast uppdaterad: 2024-01-12
Sidansvarig: Pontus Lilja