Gå till innehåll

Särskild skolskjuts

Funktionsnedsättning hos en elev är en omständighet som enligt skollagen kan motivera skolskjuts.

Om ditt barn inte kan ta sig till skolan på grund av funktionsnedsättning eller andra särskilda skäl (av medicinska eller psykiska skäl) kan du ansöka om skoltaxi.

Behovet bedöms i varje enskilt fall och funktionsnedsättningen. Du ska bifoga ett intyg till ansökan som styrker uppgifterna. Det kan vara läkare, psykolog, personal från elevhälsan eller annan kompetens som kan beskriva ditt barns behov.

Beslutet gäller som längst till läsårets slut.

Information om resorna

Inför skolstarten finns det flera sätt för dig att se och avboka skolresor. Du som har barn som reser med skolskjuts kan beställa konto till Västtrafiks app ”Boka resa” för att se och avboka ditt barns skolresa. Det går att se planerade resor 2 veckor i förväg. Du kan också ringa till Samres,
telefonnummer 010-17 30 200.

Kom igång med app

  • Ladda ner appen på din telefon eller gå in på vasttrafik.se och följ instruktionerna under skapa ett konto.
  • Du behöver skapa ett konto för ditt barn och för dig själv så att du kan bli ombud för ditt barn.
  • När du skapat ett konto via länk eller telefon får du dina inloggningsuppgifter per post, via BankID kan du använda tjänsten direkt.

Förändring av resa

Avbokning av enstaka resor eller pga sjukdom

Ring Samres telefon 010-17 30 200 - i så god tid som möjligt, senast en timme innan resans start. (utanför kontorstid 020-91 90 90) Detta för att undvika en bomköring.

Avboka alla taxiresor

Om ditt barn inte ska åka taxi mer ring 010-17 30 200.

Om taxin är försenad – mer än 10 min

Ring Samres, telefon 010-17 30 200.

Missat taxin på morgonen/eller tagit sig till skolan på annat sätt

Ring 010-17 30 200 vid behov av hemresa.

Ändring av taxiresa/taxiresor

  • Om du behöver göra förändring av en taxiresa eller flera taxiresor ska du kontakta skolskjutssamordnaren. Förändringen kan bero på att ditt barn får ändring av skoltider.
  • Anmäl förändringen i god tid eftersom det tar 3-5 arbetsdagar innan förändringen kan börja gälla.

Synpunkt på resan

Kontakta kundservice 020-91 90 90, knappval 4 eller maila till synpunkt.anrop@vasttrafik.se

Övrigt

Behov av bilkudde - ansvaret ligger hos vårdnadshavaren.

Kontakt

Sara Röjd

Ansvarig för skolskjutsen

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Sidinformation

Publicerad: 2023-12-03
Senast uppdaterad: 2023-12-03
Sidansvarig: Sara Röjd