Gå till innehåll

Lättläst: Så tar vi hand om dina personuppgifter

Den här texten är en lättläst sammanfattning av vårt sätt att jobba med personuppgifter.

Texten handlar om vad vi gör med dina personuppgifter.

Den handlar också om dina rättigheter.

Vad är person­uppgifter?

Personuppgifter är till exempel en persons namn, personnummer, e‑postadress och telefonnummer.
Det kan också vara foton av en person.

Vissa personuppgifter är känsliga uppgifter, till exempel om en persons funktionsnedsättning eller hälsa.

Hur får vi dina person­uppgifter?

Vi får dina uppgifter när du har kontakt med oss.

Vi kan till exempel få ditt namn, ditt telefonnummer och din e‑postadress när du

  • ringer till oss
  • skickar e-post till oss
  • anmäler eller ansöker om något du vill göra eller något du vill vi ska göra
  • anmäler dig till en träffar som vi har
  • ska få service som kommunen ger eller måste göra

Vi får bara behålla dina uppgifter om du har godkänt det,
eller om vi behöver uppgifterna för att hjälpa dig.

Varför använder vi ditt telefon­nummer och din e-postadress?

Vi använder ditt telefonnummer och din e-postadress
för att svara på dina frågor och skicka information till dig.

Hur får vi känsliga uppgifter om dig?

Vi kan få veta känsliga saker om dig när du är i en av våra verksamheter.

Det behöver vi för att ge dig så bra hjälp som vi kan.

Om vi ger dina uppgifter till andra

Ibland tar vi hjälp av ett företag för att lägga in dina uppgifter. Det gör vi för att kunna hjälpa till på ett bra sätt.
Då behöver vi ge dina uppgifter till det företaget.
Företaget måste följa samma regler som vi när de tar hand om dina uppgifter.

Det här är några av dina rättigheter

Du har rätt att veta vilka uppgifter vi har om dig.
Kontakta oss om du vill veta det.
Då måste vi svara inom 30 dagar.

Du kan också kontakta oss om du märker att någon uppgift är fel. Då måste vi rätta till den.

Vill du att vi tar bort dina personuppgifter?
Kontakta oss så gör vi det.
Men vi får inte ta bort dina uppgifter om en lag säger att vi måste spara dem.
I så fall berättar vi det för dig och förklarar varför.

Så här kontaktar du oss

Det finns tre sätt att kontakta oss:

  • Ringa
  • Skicka e-post
  • Skicka brev till vår adress

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2023-05-16
Senast uppdaterad: 2023-05-16
Sidansvarig: Pontus Lilja