Lättläst: Information om Vårgårda kommun
Fredrik Sundler köper gården Wårgårda 1840. Sundler har byggt landsväg och järnväg i hela Sverige. Gården låg i byn Wårgårda i Siene socken. Namnet Vårgårda blir känt i hela Sverige, långt innan järnvägen och stationen byggdes.
Fredrik Sundler ser till att Vårgårda station byggs. Efter det växer och nuvarande Vårgårda tätort upp.
Den 16 december 1857 öppnades stambanan för trafik mellan Göteborg och Vårgårda. Efter det så växer samhället runt stationen allt mer.
1858 startade den förste handelsmannen verksamhet.
Första biblioteket öppnas 1859 och den första banken öppnar 1864.
1862 ser Fredrik Sundler dessutom till att stationen också blev postinrättning.
Den 1 januari 1952 bildas Vårgårda storkommun när flera mindre landskommuner slogs ihop. Vårgårdas första kommunfullmäktige valdes 1950. Det var viktigt med fungerande politik när storkommunen bildades.
Andra viktiga årtal i Vårgårdas historia:
- 1953- Vårgårdas kommunvapen invigs
- 1958- A2 övergav Tånga Hed, Kullingshemmet invigs
- 1967- Bröderna Fåglum vinner VM-guld i lagtempo och tilldelas bragdmedalj
- 1975- Vårgårdas Centrumhus invigs
- 1977- Tågen slutade att stanna i Vårgårda
- 1982- Vårgårda fotoklubb arrangerar sin första naturfotofestival
- 1987- Byggnaden Kulturen invigs
- 1990- Vårgårda passerar 10 000 invånare
- 1994- Företagsnätverket Center of Innovation bildas
- 1996- Tågen stannar åter i Vårgårda
- 1997- Sundlergymnasiet invigs
Källor: Boken ”Fredrik Sundler- En märklig man” av Lars-Åke Kempe och boken ”Vårgårda kommun 50 år” utgiven av Vårgårda kommun och Alingsås tidning 2002
Hjälpte innehållet dig?
Hjälpte innehållet dig?
Kontakt
Vårgårda kommun
Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.30
Fredag: 8.00-15.00
Dag före helgdag stänger växel 12.00
