Gå till innehåll

Årets resultat och god ekonomisk hushållning

I sammanställd redovisning ges en bild av kommunens åtagande oavsett juridisk form. Koncernens resultat uppgår till 0,0 mnkr, vilket är 6,4 mnkr sämre än föregående år. Det försämrade resultatet beror främst på grund av att kostnaderna ökar i större utsträckning än intäkterna. Framförallt är ökning av pensionskostnaderna och låg intäktsökning när det gäller skatter och generella bidrag som påverkar trenden. Vårgårda Bostäder redovisar ett negativt resultat på 0,7 mnkr. I koncernredovisningen har elimineringar av intäkter och kostnader gjorts med 9,1.

Vårgårda kommuns resultat för 2024 uppgår till 0,7 mnkr (6,1 mnkr) och innebär en negativ budgetavvikelse på 5,0 mnkr. Det finansiella målet för Vårgårda kommun är att resultatet under en treårsperiod ska uppgå till minst 2 procent av kommunens skatteintäkter och generella bidrag. Årets resultat uppgår till 0,1 procent, vilket innebär att målsättningen för det enskilda året om 2 procent inte har infriats. Under den senaste treårsperioden är det genomsnittliga resultatet 1,7 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Det innebär att kommunen inte klarar det finansiella resultatmålet.

Intäkter

Vårgårda kommunkoncerns intäkter har ökat med 4,8 procent uppgår till 279,2 (266,4) mnkr, exklusive skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning. Vårgårda bostäder AB har ökat sina intäkter med 4,5 mnkr. De ökade intäkterna beror främst på ökade hyresintäkter.

Vårgårda kommuns intäkter har ökat med 3,3 procent och uppgår till totalt 218,1 (211,1) mnkr. De ökade intäkterna beror främst på höjda taxor inom framförallt renhållning och VA.

Diagram: Fördelning koncernens intäkter 2024, exkl skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning.

Kostnader

Kostnaderna för Vårgårda kommunkoncern uppgår till 1 095,3(1 049,5) mnkr. Det är en ökning med 46 mnkr eller 4,4 procent jämfört med föregående år.

Koncernens avskrivningar uppgår till 59,6 mnkr (55,6 mnkr), en ökning med 7,1 procent. De finansiella kostnaderna för koncernen har ökat från 17,4 till 20,5 mnkr, 18,1 procent. Det beror dels på det förändrade ränteläget och dels på nyupplåning under året.

Vårgårda kommuns kostnader inklusive kapitalkostnader, har ökat med 4,0 procent och uppgår till 1 101,2 (1 058,5) mnkr. Störst andel av kostnaderna avser kostnad för arbetskraft. Dessa kostnader har ökat med 4,8 procent och avser ökat PO-pålägg enligt rekommendation från SKR och ökade pensionskostnader. Det avser också ökade lönekostnader som ökar i större omfattning än lönerevideringen 2024. Även kostnader i forma av köp av huvudverksamhet ökar och det avser bland annat köp av Räddningstjänst samt ny lagstiftning inom renhållning (möts av ökade taxor).

Diagram: Fördelning koncernens kostnader

Skatteintäkter och generella bidrag

Skatteintäkter och generella statsbidrag uppgår till 893,7 (860,6) mnkr, vilket är en ökning mot föregående år med 33,1 mnkr eller 3,8 procent. Samma period föregående år ökade skatteintäkter och generella bidrag med 41,7 mnkr eller 5,1 procent. Den svagare intäktsökningen beror främst på den inbromsning på arbetsmarknaden som skett under andra halvåret 2023 och lägre lönesummor.

Av totala skatteintäkter och statsbidrag uppgår skatteintäkter från Vårgårda kommuns eget skatteunderlag till 640,6 (624,3) mnkr. De generella statsbidragen uppgår till 253,1 (236,3) mnkr och består av generella bidrag för inkomst- och kostnadsutjämning, regleringsbidrag, fastighetsskatt/-avgift, LSS-utjämningsbidrag/avgift och riktade bidrag till verksamheten.

Den lägre nivån för lönesumman 2024 som påverkar skatteprognosen ger en negativ baseffekt på 2025. Därefter sker en återhämtning så den slutliga nivån för skatteunderlaget är något högre än tidigare 2028.

Diagram: Kommunens utveckling av skatteintäkter och generella bidrag

Diagram: Kommunens utveckling av skatteintäkter och generella bidrag

Kontakt

Vårgårda kommun

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2025-04-28
Senast uppdaterad: 2025-04-28
Sidansvarig: Pontus Lilja