Gå till innehåll

Klagomål på störningar

Upplever du störningar ska du i första hand kontakta den som orsakar störningen för att försöka reda ut saken själva. Om det inte fungerar kan du kontakta miljöavdelningen. Miljöavdelningen utreder klagomål om olika besvär för människors hälsa och miljö. 

Anmälan som lämnas om störningar, så kallade olägenheter, kan handla om olika saker. Det kan exempelvis handla om fukt och mögel i en bostad, buller eller störande rök från eldning.

Olägenhet enligt miljöbalken

Enligt miljöbalken ska den störning, olägenhet, som du upplever vara en hälsorisk eller en risk för miljön. En olägenhet beskrivs enligt miljöbalken som en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan negativt och som inte är obetydlig eller tillfällig.

Hur anmäler jag?

Du kan anmäla en olägenhet till miljöavdelningen via telefon, e-post eller brev. Var noga med att ange alla eventuella uppgifter som krävs för att vi ska kunna gå vidare med ärendet.

Anonym anmälan

Du kan anmäla klagomål anonymt. För att anmälan ska kunna vara anonym ska du inte lämna någon form av personuppgift. Använd därför brev eller telefon från dolt nummer (t ex genom att slå #31# innan telefonnumret).

Tänk på att en anonym anmälan inte alltid handläggas fullt ut, eftersom viktig information saknas.

Kontakt

Miljöavdelningen

Kungsgatan 45, 447 80 Vårgårda

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.00-16.30

Fredag: 8.00-15.00

Dag före helgdag stänger växel 12.00

Sidinformation

Publicerad: 2023-10-19
Senast uppdaterad: 2023-10-19
Sidansvarig: Ida Bryngelsson